Hoe het begon
Na de tweede wereldoorlog kwamen vier Oekraïeners na allerlei omzwervingen in Hengelo terecht; Roman Pyndus, Michael Romanyk, Ivan Kindy en Michael Bryk.
Deze vier mannen zijn de oprichters van Roesalka in 1955 nadat op een bruiloftsfeest spontaan een aantal Oekraïense dansen werden ingezet.
Na de val van de Sovjetunie kwamen er steeds vaker Oekraïners, Russen en Witrussen naar Nederland die behalve hun cultuur ook prachtige, handgemaakte, kostuums meenamen naar Nederland en dus naar Roesalka.
Dit heeft er toe geleid dat Roesalka momenteel een steeds wisselend zang, dans en theaterprogramma kan brengen met originele dansen en bijpassende kostuums.
Het enthousiasme van de leden maakt dat een optreden van Roesalka altijd leuk en enerverend is maar bovendien voor veel Nederlanders de deur opent naar een onbekend land.
In 2005 heeft Hare Majesteit de Koningin de multiculturele bijdrage van Roesalka in de samenleving erkend door de oprichter van Roesalka, Roman Pyndus, koninklijk te onderscheiden als ridder in de orde van Oranje Nassau.
Periode 1955 – 1988
Na het bruiloftsfeest in 1955 was het enthousiasme van de deelnemers zo groot, dat besloten werd om een vereniging op te richten om de Oekraïense cultuur te kunnen uitdragen.
De naam Roesalka (waternimf) is afkomstig uit een gedicht van de Oekraïense dichter/schrijver maar vooral culturele held Taras Sjevstjenko. Roman Pyndus herinnert zich met name het beroemde epos ” Hamalia” over een beroemde Oekraïense kozak.
Hotel Krasnapolski Amsterdam Roesalka 1965
Aanvankelijk trad Roesalka veel op met het orkest ” Groot – Trimmolo” maar Roesalka maakt zelf steeds meer furore; in 1965 werd, samen met een Hongaarse groep, een schitterend optreden verzorgt in hotel ‘ Krasnapolski’ in Amsterdam.
Voor een grote menigte Nederlandse, Poolse en Oekraïnse dansliefhebbers werd een gepassioneerd optreden verzorgt.
Om de kwaliteit van de zang en dans te verbeteren ging Roman naar Manchester naar een bevriende groep. De muziek waarop werd gedanst kwam van oude grammofoonplaten en later een bandrecorder. Ook werd de groep enige tijd begeleid door een paar accordeonisten. Roesalka trad in deze periode meerdere keren op in Saasveld en Bad Zwischenahn en werd een veel gevraagde groep in binnen- en buitenland.
Periode 1988 – 2005
In de loop van haar bestaan heeft Roesalka wisselende periodes van bloei gekend maar in 1988 was de vereniging bijna ter ziele gegaan omdat er te weinig leden waren, het repertoire was te bekend en de kostuums waren tot op de draad versleten.
Onder de bezielende leiding van Hans Sotthewes werd toen een ultieme reddingspoging gedaan; in de nieuwe wijk ” Hasseler Es’ in Hengelo werden via een huis-aan-huis krantje (jonge) mensen opgeroepen om lid te worden van Roesalka.
Er kwamen 25 nieuwe leden bij die onder voorzitterschap van Riet Vink geholpen door dansleidster Yvonne Eikeboom zich het repertoire eigen maakten. Door gastdocenten als Michael Buyak van het ensemble Metalyk uit Engeland en de Oekraïnse balletchoreograaf Valerie Niekrassov werd het dans- en zangniveau verbeterd waardoor Roesalka weer helemaal opbloeide. Toen de tijd van de grammofoonplaten en bandrecorders voorbij was ging ook Roesalka over op CD’s en tegenwoordig ook via de computer.
De prachtige kostuums uit de diverse regio’s van Oekraïne – Karpaten, West-Oekraïne en Kiev – zijn handgemaakt door leden en vrijwilligers die onder leiding van Hennie Odink al het naai -en borduurwerk hebben verricht. Het spreekt dan ook vanzelf dat deze kostuums erg zorgvuldig worden onderhouden…
Het niveau van Roesalka steeg weer en Roesalka trad weer op in verzorgingshuizen, op Oekraïnse bijeenkomsten, het bloemencorso in Aalsmeer en diverse festivals waaronder de folkloreade in Enschede.
Eén van de grootste fans van Roesalka, Theo van Leeuwen, verzorgde in Loon op Zand een optreden met Roesalka in het hoofdprogramma; voor het eerst in tijden trad Roesalka weer op voor een betalend publiek!
Valerie Niekrassov zorgde ervoor dat Roesalka werd uitgenodigd voor een optreden voor Oekraïense diaspora in Koszalin (Polen) waardoor Roesalka een meerdaagse reis naar Polen maakte; na een aanvankelijke scepsis werd het publiek razend enthousiast door het gepassioneerd en humorvol optreden van Roesalka.
Folkloreade en nieuwe Oekraïense leden
De folkloreade in Enschede heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van Roesalka. Door als gastgezin op te treden voor dansgroepen uit met name de voormalige Sovjetunie werd de basis gelegd voor langdurige vriendschappen o.a. met leden van het Oekraïense folkloregezelschap ” Joenist Podilla” uit Chmelnitskie. De bayanist, Mikola Korzun, raakte bevriend met enkele leden van Roesalka die hem uitnodigden om vaker naar Nederland te komen; als gepassioneerd musicus leert hij de leden van Roesalka nieuwe liedjes.
Door het uiteenvallen van de Sovjetunie konden Oekraïeners weer emigreren en kon Roesalka nieuwe, Oekraïense leden verwelkomen. Twee van deze nieuwe leden, Tanja Potapenko en Lesya Ivegesh, namen de artistieke leiding van Roesalka op zich en zij legden de basis van het huidige Roesalka o.a. door het introduceren van nieuwe dansen en bijbehorende kostuums.
Reiswens gaat in vervulling
In 2000 beleefde Roesalka een hoogtepunt in haar bestaan, de Oekraïne reis.